Skip to content

Всички разбират от маркетинг!

28.06.2009

Като от футбол…

Може би именно заради този факт, дори по времето, когато се занимавах с отношенията с българския национален отбор (по неволя в качеството на основен спонсор), винаги съм си признавал, че почти нищо не разбирам от футбол…

Но… да се върнем към маркетинга…
То т’ва маркетингът е просто нещо – трябва да е хубаво (да ми харесва на мен), да продава (от тук и следствието – ако има световна криза и продажбите са намалели – маркетингът е виновен), и е решение за всичко („имам тука едни залежали…, то те не работят вече и са модел от 1980, но…“).

Това, че една марка се гради с години (понякога-десетки), че в един град търговците ти казват едно за марката, а в друг казват друго; че един сайт се опитва да бъде хем най-информативен, хем най-разнообразен, хем най-забавен… това са просто маловажни подробности… Какъв е проблемът? 🙂

Ще опитам да илюстрирам с примери (фиктивни, за целите на пост-а):

Първи пример: Какъв е проблемът например да направиш промоция за Туборг с подарък ЗЛАТЕН ШАХ?
(амаааа… – ще отвори уста някой по-запознат – Туборг не означаваше ли „fun“?)

– Такаааа… точно там е проблемът. Марката е „премийна / луксозна / със стил“… Но… дори ако шахът е златен, а в момента тече световно по шах, пък президентът ще връчи лично Златния шах на победителя в промоцията на „бира-кеф-радост-забавление“ с име Туборг… Въпреки всички тези фактори това би била ЛОША промоция!

Шахът е индивидуален спорт, Туборг се стреми да бъде символ на „забавлението с приятели“; Шахът изисква дълго обмисляне на всеки ход, Туборг препоръчва да се насладиш на всеки миг; Шахът (според по-младите) се играе от „задръстеняци“, Туборг иска ти да се откроиш с бутилката в ръка като оригинален пич-купонджия, център на забавата…

Дали подобна промоция ще продава бира? Може би дори да! Дали Туборг би загубил пазарен дял след приключването на такава промоция? Несъмнено да!

Втори пример: Защо пък да не може да направим туристически справочник Golden Pages, който да продаваме по 10 лева бройката?

Ами за можене – можем. Имаме над 5000 туристически агенции, хотели, мотели, къмпинги и тям подобни в базата си. Има как да договорим и канал за продажби, ще продадем над 5000 бройки, това са си 50000 лева, при разход от около 10000 за луксозно изданийце в тираж 5000…

Да, ама не! (помните Петко Бочаров, нали?) –  Golden Pages е безплатен! Точка.
Това знаят практически всички, които са чували за Golden Pages; Така знаят и 1.5 милиона души над 15 годишна възраст, които имат у дома или в офиса си справочника… А и 5 000 тираж на фона на милион и половина за 2008-ма година… дали отговарят на представите на бизнеса за Golden Pages (разпространяван в огромни за българските стандарти тиражи…)

За такива специални проекти се препоръчва просто използването на други марки… Не можеш да притежаваш думата „безплатен“, ако имаш и платено издание (Differentiate or Die, Jack Trout & Steve Rivkin)… Като проект идеята е печеливша! От маркетингова гледна точка… „Hotels and Tourism Comprehensive Directory“ или най-тъпото друго име, което се сетите, е по-добро от „Golden Pages“ 🙂

Трети пример: (реклама!) – Снимай Ленчето, какво ще плащаш на някакви си ми тъпи моделки луди пари за клипа ми!

Да, ама Ленчето я харесваш само ти (шефа)… Е, и още 12% от целевата ти група, например, но типажът е грешен изначално… А! И не умее да играе! Лентата, която платихме, както и допълнителния снимачен ден, са в крайна сметка 3 пъти по-скъпи от хонорара на „онова моделче дето искаше 2000 евро“, но играе в театъра и пред камера е като у дома си…

В заключение: „маркетинг“ и „мнение“ не си приличат. „Мнението е като задникът – всеки си го има“ – беше популярен израз в училище…! Но маркетинговото мислене „как това, което правя днес, да продаде повече, но и да направи по-силна марката ми след 2,3,5 години“… това дори много колеги го нямат 😉

Надявам се постът да е бил забавен…

Нарочно нахвърлям само „малко идеи“… Всички работещи в сферата на маркетинг / реклама / пр / промоции имаме своите лични примери…

Дайте своите лични примери! Коментарите са добре дошли 😉

Advertisements
6 Коментари
  1. 23.09.2010 18:42

    Това за Туборг е много готин пример. И там грешката е, че някои не знаят за поведенческата страна на позиционирането( интроверт/екстроверт, група/индивидуалист)

  2. Lazar Malakov permalink*
    28.07.2009 12:09

    А няма ли някой да даде други примери от практиката? 🙂
    Особено ще се зарадвам на примери, които всъщност „работят“, т.е. „продават“, но дългосрочно загробват марката…

  3. Don Juan permalink
    01.07.2009 22:16

    Ех, Лазаре, ех…
    Колко позната, мила, родна картинка е това. Странно е, че това се случва всеки ден.
    Хората, в чиито ръце е властта (парите) не вземат решения, повлияни от експертите в обкръжението им, а действат според собственото си мнение. Напоследък се чудя – защо въобще ме питат по разно въпроси, като вече е решено какво ще се прави ?!?!

  4. collegegirlwi permalink
    30.06.2009 22:15

    Сещам се за една реклама на кафе, в която танцуват едни индийци : D
    Трябваше да гледам 20 пъти рекламата и въпреки всичко не успях да разбера какво общо имат те с рекламираното кафе. Може би след като изпиеш въпросното получаваш прилив на енергия и се впускаш в индийските ритми : D

    • malakov permalink*
      01.07.2009 18:09

      Хаха! Специално порових по повода…
      Донкафе би следвало да значи „mixes“ (2 в 1, 3 в 1, 4 в 1 – с гуарана, капучино 5 в 1 и още 10-ина разновидности…)
      Именно затова всичките им реклами са в стил „миксове“.
      Танцуващите индийци са „микс“ от Боливуд и Холивуд (матрицата).

      У нас обаче някой излъчи клипа, без да е направил превод, серия клипове и др. подобни… А! И без в магазините да има множество „миксове“… Затова и си права – получила се е огромна глупост 😉

    • Stef permalink
      12.07.2009 20:48

      Само искам да прибавя добрият стар принцип, че „ако не разбирам тази реклама, значи не съм й таргет“ – колко голям е таргетът и дали е адекватно избран е друг въпрос. Но всъщност конкретната реклама работи, сред когото трябва дори и за нас да не е ясно как 😉

Коментари са забранени.

%d bloggers like this: