Фейсбук феновете като измерител – опасната игра през 2012 – Sexy & Trendy vs. Long Term Brand Values

Кратък коментар на седмицата: Колеги, не забравяйте какво сте учили за измерителите на вашите марки… Там „фейсбук фенове“ не беше основният показател 😉

В началото на 2012 на пазара се наблюдава масово явление „искам да ми е силно присъствието във Facebook и марката ми да има много… ама Много фенове“ 😉

Да, важно е да комуникираме с потребителите си. Няма лошо и те да се определят като „фенове“ – дори самият акт на определяне „аз съм фен на ХИКС“ създава положителни емоции и променя възприятието към марката ХИКС. До тук добре!

Когато обаче броят фенове се превърне в ЦЕЛ, а не средство да се комуникира с тях, започваме да наблюдаваме необичайно за днешните времена изхвърляне на пари на вятъра… Т.е. харчене на пари за „създаване на фенове“, без да се влага в комуникация с тях, вкл. забравяне за основните измерители на една марка, като например: top of mind brand awareness, spontaneous brand awareness, prompted brand awareness, както и оценки на конкретни параметри (много специфични за всяка марка и категория продукти/услуги) като „like to be seen with“, „освежаваща“, „върви прекрасно с храна“, „name-it-for-your-brand“ и т.н.

Разбира се, броят фенове не е пряко свързан също така и с броя продажби, честотата на употреба, индекси на лоялност по една или друга методология, печалбата на компанията…

О, ужас! Дори чухме, че някои изцяло брандинг кампании онлайн ще бъдат пост-фактум оценявани с основен критерий „колко фена сме придобили“… Е… по-добре дайте една награда и я обявете чрез текстови реклами на клик (например купете си нашите) 🙂

Наскоро бе публикувано едно доста интересно проучване.

Накратко: „Само около 0,5% от феновете ви продължават да имат истински активен контакт с марката ви във Facebook“.

Е, проучването не измерва колко четат, а само хората, които коментират или Like-ват нещо от/на/за фен страницата…

Въпреки това, реших да публикувам „особеното си мнение“ и евентуално да предизвикам коментари?!

Ето и предизвикателството:

Колеги, не забравяме ли какво сме учили, че е ВАЖНО за нашите марки?

Там „фейсбук фенове“ не беше основният показател 😉

Автор: Lazar Malakov

Маркетолог, баща, съпруг... Технологически полуграмотен, мениджър, търговец, рекламист, математик, поет и програмист... A... и певец :)

5 коментара към “Фейсбук феновете като измерител – опасната игра през 2012 – Sexy & Trendy vs. Long Term Brand Values”

  1. Lazar, napulno sum suglasna s teb! Накратко: “Само около 0,5% от феновете ви продължават да имат истински активен контакт с марката ви във Facebook”. – tozi statement pokazwa, che ne triabwa da se zalaga na facebook samo pri izgragdane na markata. spodeliane na informacia, event wuw facebook e za men edino dopulnenie kum marketingowata kampania, no ne osnownia kanal za suszawane na brand. kato now kanal za komunikazia estestweno wnimanieto e silno nasocheno kum nego i imaiki predwid finansowata kriza kudeto wseki gleda kak sus malkite marketingowi budgeti, koito sa otpusnati, moge da se izwleche maximalnoto, e normalno da se zalogi na facebook. o kakto otbeliazwa Lazar, triabwa da se oburne i wnimanie na fakt, che towa sa samo 0,5% ot fenowete wuw facebook! Hubawa tema sa diskusia 😉

  2. Създаването на „фенове“ чрез промоции е ОК… но създава само „хора, кликнали бутона Харесвам“. Ако се спре там… стигаме до една наша група с 4000 фена, но само 40 от тях „активни месечно“ (които въобще виждат постингите на фенстраницата на стените си). А „talking about this“ са само 4 броя…

    Феновете, които се движат от промоции, отиват при следващата промоция, а няма да следят решенията на мебелната фирма 3-4 години… Така де, до времето, когато отново ще купят нови мебели 😉

    Измерителят НЕ БИВА да е бройката, а активността им и дали са „наистина фенове“… или са „остатък след една промоция в страницата ни“ 😉

  3. Има и други варианти за натрупване на фенове. Наскоро организирахме томболи – 3 поредни месеца: условието беше да харесат страницата. Не знам дали е малко или много , но за този период един нов магазин за мебели събра ~1500 фена.

  4. Кажи ми как да го обясниш това на клиент, който те кани на пич и след презентацията първият въпрос, който ти задава е „Вие с тези бюджети колко Facebook фена можете да ми ГАРАНТИРАТЕ в края на кампанията?“ 🙂

Коментарите са изключени.

%d блогъра харесват това: